Genplacering uden straf

Spørgsmål fra Svend Spuur
redigeret fra Svend Spuur
Hej Susanne

Jeg har jo fået sådan en golf quis ab fra DGU, som jeg godt kan anbefale til interesserede. Nå men i denne quis fik jeg spørgsmålet:...

 "hvis jeg fejlagtig tror jeg vundet et hul i en hulspilsmatch og samler bolden op uden at markere, så taber jeg ikke hullet men bolden skal genplaceres UDEN straf"

Her tænker jeg på mange historier om hvor nogen tror de har fået hullet af modstanderen, når spilleren så har samlet op, så konstaterer modstanderen bolden altså ikke var givet og derfor taber hullet.

Jeg forstår ikke forskellen. Eller har mange egentligt bare tabt et hul i uvidenhed omkring regelen "genplacering af bold" eller hvilken regel dette eksempel høre under?

1 Svar

Svar fra sura

Hej Svend

Det er en rigtig god Golfquis app, som jeg også selv spiller. Og den kan på det varmeste anbefales. Så vidt jeg husker kan man også finde reglen og forklaring på svaret i app'en, hvis man ikke er enig eller i tvivl.

Jeg har kopieret fra decisionsbogen: decision 2-4/3 (hulspil) og regel 1-4:

Afgørelse 2-4/3 Spiller løfter bold i den fejlagtige tro, at næste slag er givet

Spørgsmål: I en hulspilsmatch mellem A og B kommer B med en udtalelse, som A tror betyder, at hans (A's) næste slag er givet. Derfor løfter A sin bold. B siger derefter, at han ikke har givet A's næste slag. Hvad er afgørelsen?

Svar: Hvis B's udtalelse rimeligvis kan have fået A til at tro, at hans næste slag er givet, skal han efter ret og rimelighed (Regel 1-4) genplacere sin bold uden straf så tæt som muligt på det sted, hvor den lå.

Ellers får A et straffeslag for at løfte sin bold uden at markere dens position - Regel 20-1 - og skal genplacere sin bold så tæt som muligt på det sted, hvor den lå.

Regel 1-4. Tvivlsspørgsmål, der ikke er dækket af reglerne

Hvis et tvivlsspørgsmål ikke dækkes af Reglerne, bør afgørelsen træffes efter ret og rimelighed.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det drejer sig jo om ret og rimelighed i dette tilfælde - og det kan så være svært at afgøre på banen. Jeg har det selv sådan, at jeg ikke løfter bolden uden at jeg har sikkerhed fra min modstander - det vil sige jeg kan spørge flere gange og på forskellig måde for ikke at være i tvivl om at næste slag er givet.

Jeg har desværre hørt flere usportslige eksempler ifm hulspil. Den seneste var en, hvor modstanderen siger: tag den bare. Så løfter vedkommende bolden, og modstanderen vender sig om og siger: jeg mente pinden (tag den bare). Eller: den får du. Spilleren løfter bolden, og modstanderen fortsætter sætningen: lov til at putte i hul...

Jeg ville tilkalde en dommer i sådan et tilfælde, da hullet jo skal afgøres inden man slår ud på næste hul. Eller sige, at jeg nedlægger protest. Hulspil er lidt specielt, og der kan du ikke protestere, når du kommer ind - det skal ske på banen, og inden næste hul.

I slagspil har du mulighed for at spille en ekstra bold, hvis I er i tvivl om en fremgangsmådel, og så afgøres det, når I kommer ind eller har talt med en dommer på banen.

Håber jeg har givet dig et brugbart svar - ellers tales vi ved.

Vh

Susanne

Spørgsmål fra anonymt Tusinde tak for svaret !
Velkommen til Maribo Sø Golfklub Brevkasse, hvor du kan stille spørgsmål til vores golfdommer, og modtage svar.
...